U bent nu hier: Home » Bekkenfysiotherapeut

Bekkenfysiotherapeut

Mensen met problemen in het gebied van het bekken, de lage rug, buik en bekkenbodem kunnen terecht bij de bekkenfysiotherapeut. Dit soort specifieke klachten komt voor bij mannen, vrouwen en kinderen. De meeste van deze klachten zijn eenvoudig te verhelpen. Mensen met deze klachten doen er vaak lang over om op zoek te gaan naar een oplossing. Schaamte speelt daarbij een belangrijke rol. Eenmaal de schaamte voorbij, wordt het leven, met hulp van een bekkenfysiotherapeut, weer een stuk aangenamer en gemakkelijker. De bekkenbodem is een groep spieren onderin het bekken die steun geeft aan de blaas met de urinebuis, de baarmoeder met de vagina en de endeldarm. Goedwerkende bekkenbodemspieren zorgen ervoor dat urine, winden en ontlasting losgelaten of opgehouden kunnen worden. Ook spelen deze spieren een rol bij de seksualiteit. Wanneer de bekkenbodemspieren niet goed functioneren, kan dat tot veel ongemak en pijn leiden. Vage pijn in de onderbuik, in de bekkenbodem, bij het stuitje of aan het schaambeen kunnen wijzen op een bekkenbodem probleem. Bekkenpijn en lage rugpijn hebben in een aantal gevallen te maken met het slecht functioneren van de bekken- en bekkenbodemspieren.

Trainen van de bekkenspieren

Allereerst zal de bekkenfysiotherapeut u leren de klachten te herkennen. Vervolgens is het van belang dat u geleerd wordt hoe u de spieren rondom het bekken kunt trainen en hoe u deze kunt ontspannen. Speciale apparatuur kan de activiteit van de bekkenbodemspieren meten waardoor deze voor de patiënt inzichtelijker wordt. Advies over houding, belasting, toiletgedrag, drink- en eetgedrag hoort bij een behandelplan. Ook kan een bekkenfysiotherapeut ondersteunende hulpmiddelen voorschrijven zoals bijvoorbeeld een bekkenband. Vragen en onzekerheden met betrekking tot seksualiteit zijn bij een fysiotherapeut eveneens bespreekbaar. Een bekkenfysiotherapeut is bevoegd en deskundig om, indien nodig, een inwendig onderzoek te doen.

LetselschadePsychologen bij u in de buurtUw advertentie hier? Mail onsUw advertentie hier? Mail ons